Informacioni sistem/sustav za upravljanje obukama iz oblasti javnih nabavki
Информациони систем за управљање обукама из области јавних набавки
Agencija za javne nabavke/nabave
Bosne i Hercegovine
Агенција за јавне набавке
Босне и Херцеговине

Novost

Izmjena strukture člana grupe ponuđača i unos na portal javnih nabavki, dodatni radovi član 24. stav (1) tačka a) Zakona.

Objavljeno: 16.07.2025

Član 24. stav (1) tačka a) Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik BiH" br. 39/14, 59/22 i 50/24) definiše posebne uslove za primjenu pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci u slučaju ugovora o javnoj nabavci radova za dodatne radove koji nisu uključeni u prvobitno razmatrani projekat ili u prvobitno zaključeni ugovor, ali koji usljed nepredviđenih okolnosti, postanu neophodni za izvršenje ili izvođenje u njima opisanih radova, i kada se takvi dodatni radovi ne mogu, tehnički ili ekonomski, odvojiti od osnovnog ugovora bez većih nepogodnosti za ugovorni organ. Takav ugovor može se zaključiti s dobavljačem kojem je dodijeljen osnovni ugovor, a ukupna vrijednost ugovora dodijeljenih za dodatne radove ne može preći 20% od vrijednosti osnovnog ugovora.

Opšte pravilo u javnim nabavkama je da se ugovor ne može proširiti, obnoviti ili produžiti, kako u vezi sa količinom, tako i u odnosu na period isporuke, u odnosu na ono što je određeno u tenderskoj dokumentaciji i u zaključenom ugovoru. Kao najvažnije pravilo, za bilo kakve nove isporuke podrazumijeva se zaključenje novog ugovora nakon što se provede odgovarajući postupak.

U izuzetnim slučajevima ugovorni organ može imati potrebu da nabavi dodatne radove u uskoj vezi sa važećim (glavnim) ugovorom, kada takvi dodatni radovi, usljed nepredviđenih okolnosti, postanu neophodni za izvršenje radova koji su obuhvaćeni glavnim ugovorom. Samo u slučaju kada se takvi nepredviđeni dodatni radovi ne mogu tehnički ili ekonomski odvojiti od glavnog ugovora bez većih nepogodnosti za ugovorni organ, dozvoljeno je da se zaključe posebni ugovori za dodatno izvođenje radova korištenjem pregovaračkog postupka bez objavljivanja obavještenja o nabavci, pod uslovom da se posebni ugovori zaključe sa istim izvođačem radova koji izvršava i glavni ugovor. Međutim, ukupna vrijednost ugovora dodijeljenih za takve dodatne radove ne smije preći 20% od vrijednosti glavnog ugovora.

Dakle, da bi se u takvim slučajevima primijenio pregovarački postupak bez objave obavještenja o nabavci potrebno je kumulativno zadovoljiti slijedeće uslove:

  1. Zbog nepredvidivih okolnosti postoji potreba za nabavkom dodatnih radova koji nisu bili uključeni u početni projekat ili ugovor koji je zaključen, ali koji su postali neophodni za izvedbu radova koji su predmet nabavke;
  2. Takvi dodatni radovi se ne mogu tehnički ili ekonomski odvojiti od glavnog ugovora bez većih nepogodnosti za ugovorni organ;
  3. Nabavljaju se od dobavljača sa kojim je zaključen glavni ugovor; i
  4. Ukupna vrijednost tih dodatnih radova ne smije prelaziti 20% iznosa glavnog ugovora.

Imajući u vidu navedeno, samo ukoliko su naprijed navedeni uslovi kumulativno ispunjeni, ugovorni organ može postupiti u skladu sa članom 24. stav (1) tačka b) Zakona. U protivnom, ugovorni organ je za nabavku potrebnih dodatnih radova obavezan provesti drugi odgovarajući postupak, u skladu sa ispunjenošću Zakonom postavljenih uslova.
 
Zakon o javnim nabavkama, zajedno sa podzakonskim aktima koji uređuju oblast javnih nabavki, je sistemski zakon koji treba da uredi efikasan i transparentan sistem trošenja javnih sredstava, ali u okviru postojećeg pravnog sistema, a ne izdvojeno od drugih zakona i propisa koji uređuju određenu oblast. 

Nakon što ugovorni organ provede postupak javne nabavke, izabere najpovoljnijeg ponuđača te dodijeli ugovor, prestaje primjena Zakona o javnim nabavkama u smislu da Zakon obuhvata period od pokretanja postupka javne nabavke do momenta zaključenja ugovora. Nakon toga se primjenjuju odredbe Zakona o obligacionim odnosima, uz obavezno uvažavanje člana 72. Zakona. Prema tome, uopšteno govoreći, dalja "sudbina" ugovora tiče se isključivo ugovornih strana.

Međutim, članom 72. stav (5) Zakona propisano je da prilikom dodjele ugovora o nabavci, cijena navedena u najuspješnijoj ponudi, kao i uslovi utvrđeni u tenderskoj dokumentaciji ne mogu se mijenjati. Izuzetno, ako se u tenderskoj dokumentaciji predviđa odredba  o promjenjivosti cijena s objektivno utvrđenim pravilima o promjenjivosti cijene, takva odredba unosi se u ugovor o javnoj nabavci. Dakle, ugovor se zaključuje na osnovu postupka javne nabavke koji je proveden u skladu sa Zakonom i ne smije biti izmijenjen. 

Shodno tome, ugovor o javnoj nabavci ne smije se zaključiti tako što će biti uključene druge cijene, uslovi i razlozi u odnosu na one koje su navedene u najuspješnijoj  ponudi i tenderskoj dokumentaciji. Ovo je posljedica ukupnog aranžmana sistema javnih nabavki koji se zasniva na slobodnoj i pravičnoj konkurenciji. Međutim, ukoliko je na osnovu fiksnih, objektivnih pravila u tenderskoj dokumentaciji dozvoljena odredba o izmjeni cijene, koja je dostupna jednako svim ponuđačima, ta odredba se može uključiti u ugovor kao osnov za izmjenu cijene. U protivnom nikakve druge izmjene  nisu moguće.

Dakle, samo ono što je predviđeno tenderskom dokumentacijom, i shodno tome ponuđeno u ponudi najpovoljnijeg ponuđača može biti realizovano na osnovu ugovora. Bitno je istaći da bilo kakve izmjene ili aneksi ugovora zaključenog na osnovu provedenog postupka javne nabavke, koje odstupaju od uslova utvrđenih u tenderskoj dokumentaciji i koji odstupaju od ponude koja je ocjenjena kao najbolja, nisu u skladu sa Zakonom. Za svaku novu nabavku zaključuje se novi ugovor u skladu sa provedenim odgovarajućim postupkom.

S tim u vezi napominjemo da je članom 2. stav (1) tačka c) Zakona propisano da je privredni subjekt pravno ili fizičko lice, ili grupa takvih lica, koji na tržištu nude robe, usluge i/ili radove, a registrovani su za obavljanje predmetne djelatnosti, te mogu  učestvovati u postupku javne nabavke, kao:

  1. Ponuđač koji je dostavio ponudu;
  2. Kandidat koji je dostavio zahtjev za učešće u ograničenom, pregovaračkom postupku ili takmičarskom dijalogu;
  3. Grupa kandidata/ponuđača (dva ili više kandidata/ponuđača) koji su dostavili zajednički zahtjev za učešće ili zajedničku ponudu;
  4. Dobavljač kojem je nakon postupka javne nabavke dodijeljen ugovor o javnoj nabavci.

Naime, čl. 45.-51. Zakona odnose se na "selekcione kriterije" koji uspostavljaju minimalne zahtjeve za kvalifikaciju kandidata/ponuđača. Ugovorni organ uspostavlja selekcione kriterije u tenderskoj dokumentaciji, te ocjenjuje i verificira tokom evaluacije primljenih zahtjeva ili ponuda da li kandidati/ponuđači ispunjavaju te selekcione kriterije koji se uzimaju kao minimalni kvalifikacijski zahtjevi postavljeni u tenderskoj dokumentaciji.

Stupanjem na mjesto izabranog ponuđača (sada ugovarača) bilo kojeg drugog dobavljača postavlja se pitanje da li bi taj dobavljač u provedenom postupku javne nabavke također zadovoljio kriterije za kvalifikaciju, kao i naravno ostale uslove iz tenderske dokumentacije (tehnička specifikacija), te da li bi u konkretnom postupku javne nabavke ponudio najpovoljniju ponudu sa aspekta kriterija za dodjelu ugovora? Na navedena pitanja nije moguće dati odgovor, jer je postupak već okončan i ugovor dodijeljen.

Shodno naprijed navedenom, samo u slučaju da je dobavljač koji bi preuzeo predmetni ugovor pravni sljednik ugovarača, u skladu sa odgovarajućim materijalnim propisom ili aktom, ugovor može nastaviti realizaciju po tom osnovu. Naime, jedino u tom slučaju ostali učesnici provedenog postupka ne bi bili dovedeni neravnopravan položaj, te osnovni principi javnih nabavki ne bi bili ugroženi. 

Dakle, ugovor/okvirni sporazum se ne može ustupiti ili prenijeti na drugog dobavljača osim u slučaju ukoliko je naprijed navedeni uslov u pogledu pravnog sljednika ispunjen. Samo u tom slučaju je moguće da drugi dobavljač preuzme ugovor dosadašnjeg dobavljača koji je bio izabrani ponuđač u provedenom postupku javne nabavke. 

Shodno navedenom, ugovorni organ može provesti predmetni postupak (napominjemo, ukoliko su isunjeni uslovi iz člana 24. stav (1) tačka a) Zakona) sa izmijenjenom strukturom u grupi ponuđača iz osnovnog ugovora, budući da se radi o pravnom sljedniku, te u polju „odabrani ponuđač“ unijeti izmijenjene podatke za grupu ponuđača. 

U skladu sa navedenim, želimo dodatno pojasniti pravila koja se odnose na kreiranje pregovaračkog postupka bez objave obavještenja, kada je osnov za primjenu član 24. stav (1) tačka a) Zakona o javnim nabavkama:

  1. Okvirni sporazum nije moguć;
  2. Dozvoljen je samo jedan ponuđač;
  3. Mora postojati prethodni postupak;
  4. Prethodni postupak mora biti dodijeljen;
  5. Pozvani ponuđač mora biti isti kao onaj kojem je dodijeljen prethodni postupak;
  6. Dozvoljena je isključivo vrsta ugovora: radovi.

Prilikom kreiranja Informacije, sistem tehnički omogućava ugovornom organu da unese sve podatke kako želi. Međutim, ako nisu ispunjeni svi gore navedeni uslovi, odmah po objavi informacije sistem automatski šalje e-mail našem monitoring timu Agencije za javne nabavke BIH.

To se dešava već u fazi pokretanja postupka kroz sistem, dakle kod slanja Informacije kojom se pokreće pregovarački postupak bez objave obavještenja o nabavci.

Nakon što se postupak provede kroz Portal i ugovorni organ dođe u fazu kvalifikacije ponuđača, on može unijeti grupu dobavljača sa strukturom koju sam definiše. Sistem u ovom dijelu ne postavlja ograničenja, odgovornost za usklađenost sa Zakonom u tom pogledu snosi isključivo ugovorni organ.


Naslov